Podstrona: Studenci informatyki z najlepszym projektem studenckim / POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza

Studenci informatyki z najlepszym projektem studenckim

2025-09-03 , red.  Dawid Kalandyk, Marta Jagiełowicz
kategoria: Wydarzenia
Laureaci konkursu,

Internetowa platforma wspierająca naukę i rozwój algorytmów sztucznej inteligencji RUT-AI – Rzeszów University of Technology Games for Artificial Intelligence (RAG-2) została doceniona na międzynarodowej konferencji naukowej SPSYMPO 2025. Autorami zwycięskiego projektu są Marcin Bator, Paweł Buczek i Bartłomiej Krówka, studenci informatyki działający w Kole Naukowym Interakcji Człowiek-Komputer GEST przy Katedrze Informatyki i Automatyki na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki.

Signal Processing Symposium (SPSympo) zainicjowane w 2003 r. przez prof. Krzysztofa Kulpę od ponad 20 lat stanowi platformę wymiany wiedzy wśród naukowców, praktyków z przemysłu oraz doktorantów z całego świata zajmujących się szeroko rozumianym przetwarzaniem sygnałów. Podczas tegorocznej edycji wydarzenia organizowanej w Instytucie Systemów Elektronicznych na Politechnice Warszawskiej zostały przedstawione prace dotyczące m.in.: śledzenia obiektów, analizy fal radiowych, wibroakustyki, technik modelowania kształtu fal oraz wykorzystania różnych metod uczenia maszynowego i algorytmów sztucznej inteligencji w przetwarzaniu zbieranych sygnałów. W ramach konferencji zrealizowano warsztaty studenckie obejmujące tematykę pasywnych radarów powietrznych, zagadnień programistycznych oraz metod analizy wzorców przestrzennych i czasowych.

Laureaci konkursu

Organizatorzy wydarzenia przygotowali także konkurs dla kół naukowych na najlepszy projekt studencki dotyczący przetwarzania sygnałów. Zespół studentów III roku informatyki w składzie: Marcin Bator, Paweł Buczek i Bartłomiej Krówka, reprezentujący Koło Naukowe Interakcji Człowiek-Komputer GEST decyzją komisji konkursowej zakwalifikował się do finału konkursu. W finale zespół koła GEST pokonał koła naukowe z Politechniki Wrocławskiej oraz Politechniki Poznańskiej, zajmując tym samym 1. miejsce. Opiekunem naukowym projektu jest dr inż. Dawid Kalandyk.

O projekcie

Głównym celem przygotowanej przez studentów Politechniki Rzeszowskiej platformy edukacyjnej Rzeszów University of Technology Games for Artificial Intelligence 2.0 (RAG-2) jest ułatwienie nauki oraz tworzenia własnych algorytmów sztucznej inteligencji. Serwis został zaprojektowany tak, by udostępnić użytkownikom nie tylko różnego rodzaju gry internetowe, lecz także wszystkie ważne dla nich informacje na temat prowadzonej rozgrywki. Dokładny zestaw danych oraz częstotliwość ich zbierania można sparametryzować, a sam proces jest automatyczny. Dane można gromadzić, grając samemu, ze znajomymi, przeciwko zaprojektowanym przez studentów koła GEST agentom sztucznej inteligencji lub podłączając do strony napisane przez siebie algorytmy. W celu ułatwienia nauki twórcy projektu przygotowali szablon kodu programu w języku Python, który pozwala na połączenie się z platformą i wymaga jedynie uzupełnienia o własny algorytm sterujący rozgrywką. Dodatkową pomoc mogą stanowić przygotowane instrukcje tłumaczące krok po kroku, jak należy skonfigurować połączenie. Platforma wspiera również różne sposoby sterowania, zarówno te klasyczne, tj. klawiatura i myszka, jak i bardziej wyrafinowane, np. sterowanie za pomocą gestów dłoni wykonywanych przez gracza rozpoznawanych dzięki kamerze web.

Studenci prowadzą również prace nad aplikacją mobilną pełniącą rolę kontrolera oraz nad integracją obsługi Eyetrackera pozwalającego na granie przy pomocy ruchu gałek ocznych. Ponadto przygotowana w kole naukowym GEST platforma umożliwia założenie konta na podstawie maila studenckiego lub pracowniczego, co zapewnia dostęp do historii nagranych gier oraz możliwość nieograniczonego korzystania z wbudowanych w platformę botów. Nauczyciele Politechniki Rzeszowskiej mają również możliwość skonfigurowania wirtualnej grupy zajęciowej, dzięki której mogą mieć wgląd w postępy prac dołączonych do niej studentów. Wszystkie osoby chętne przetestować platformę i podzielić się opinią lub sugestiami zachęcamy do kontaktu: rut-ai@kia.prz.edu.pl

Dr inż. Dawid Kalandyk, opiekun naukowy projektu, prowadzi również w kole naukowym Interakcji Człowiek-Komputer GEST zespoły zaangażowane w tworzenie autonomicznych robotów mobilnych oraz aplikacji ułatwiających nie tylko naukę sztucznej inteligencji i języka migowego, lecz także stanowiących wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i ich otoczenia porozumiewających się polskim językiem migowym. Projektowane przez koło rozwiązania pozwalają poprawić komfort życia codziennego osób dotkniętych niepełnosprawnościami oraz stanowią istotny głos w walce z wykluczeniem społecznym tej grupy. 

 

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.